foto wachtzaal.jpeg

Algemeen

Sinds wanneer bestaat de praktijk?


De praktijk werd gebouwd en opgestart door Dr. Sonja Saison en Dr. Dieter Goris. We openden de deuren op 1 maart 2015.




Is er een secretariaat?


Onze medisch secretaresse Stephanie Verlinden ontvangt u in de praktijk op elke weekdag tussen 8u30 en 15u. (behalve woensdag dan tot 12u30). Ze neemt de telefoon aan, helpt ons met administratieve taken en praktijkorganisatie. Als u een vraag hebt, mag u zich altijd tot haar wenden. Ze vormt een belangrijke schakel in onze praktijk. Wanneer Stephanie niet aanwezig is, werken we samen met een telesecretariaat. Dit secretariaat op afstand, zal u te woord staan om een afspraak te maken, of om u door te schakelen in dringende gevallen.




Hebben jullie een parking?


We hebben een ruime parking aan de praktijk, die u mag gebruiken tijdens uw bezoek aan de praktijk. We hebben ook een parking die toegankelijk is voor mindervaliden.




Wat zijn de openingstijden van de praktijk?


De praktijk is open op elke weekdag tussen 8u30 en 19u. Als een dokter of paramedicus avondconsultatie heeft, zal de praktijk geopend blijven tot de laatste persoon vertrekt.




Tussen welke uren is de praktijk bereikbaar?


We zijn telefonisch bereikbaar op elke weekdag tussen 7u en 19u. Tijdens de belmomenten, zal u direct bij een van de dokters terecht komen.




Wanneer is het het rustigste?


Maandag is het gewoonlijk erg druk op de praktijk, en proberen we zoveel mogelijk te reserveren voor dringende consultaties. Indien je probleem kan wachten tot de volgende dag, vragen we u om op een andere dag te komen, zodat mensen met een dringend probleem kunnen geholpen worden. In het algemeen geldt, hoe later op de week, hoe rustiger.





Afspraken en huisbezoeken

Hoe maak ik een afspraak?


Je kan online of telefonisch een afspraak maken via het nummer 03 291 02 20.




Ik kan mijn afspraak niet nakomen! Wat nu?


Geen probleem. We vragen om uw afspraak zo snel mogelijk te annuleren. Voor een afspraak bij de paramedici, vragen we om dit ten laatste 24u op voorhand te doen. Als u zich hier niet aan houdt, behouden de paramedici het recht om hiervoor compensatie te vragen.




Ik heb een dokter nodig, maar ik kan niet tot de praktijk komen.


Indien u echt niet in staat bent om tot de praktijk te komen kan u een huisbezoek aanvragen. Omdat dit voor ons extra tijd en planning vraagt, vragen we u om de huisbezoeken ten laatste om 11u door te geven.




Het zou handiger zijn als jullie aan huis komen in plaats van dat ik me moet verplaatsen. Kan dit?


Een huisbezoek kost ons veel meer tijd, en een thuissituatie is geen ideale omgeving voor medische onderzoeken en behandelingen. We doen daarom ook geen huisbezoeken om andere redenen dan medische noodzaak. Op die manier houden we de wachttijden voor iedereen beperkt, en kunnen er zoveel mogelijk mensen de beste zorgen ontvangen.





Opleiding

Wat is een HAIO?


HAIO staat voor HuisArts In Opleiding. Een HAIO is een afgestudeerde dokter, die zich gedurende drie jaar specialiseert in de huisartsgeneeskunde.




Werkt de HAIO zelfstandig?


Ja, een HAIO kan zelfstandig werken. Indien onze HAIO vragen heeft, dan is er altijd een van de vaste huisartsen beschikbaar om de HAIO met woord en/of daad bij te staan.




Wie zijn de opleiders in de praktijk?


Dr. Dieter Goris en Dr. Sonja Saison zijn door het ICHO erkende praktijkopleiders. In de praktijk zorgen alle vaste artsen voor een goede begeleiding van de HAIO. Dr. Richard Demmers zal in 2020 ook de opleiding tot erkend opleider bij het ICHO volgen.




Wat is een stagiair?


Een stagiair is een student geneeskunde die nog niet is afgestudeerd, en een beperkte periode meeloopt en meewerkt in de praktijk om ervaring op te doen. Stagiairs worden ten alle tijden gesuperviseerd. Indien u niet wenst dat er een stagair aanwezig is bij het consult mag u dit altijd melden.




Hoe zit het met het beroepsgeheim van een stagiair?


Een stagiair is verbonden aan hetzelfde beroepsgeheim gebonden als een dokter. Alles wat besproken wordt tijdens een consultatie, zal vertrouwelijk behandeld worden.




Volgen de vaste dokters ook bijscholingen?


Jazeker, een dokter is nooit klaar met leren. Wij volgen op regelmatige basis bijscholingen om ons up to date te houden over de nieuwste aanbevelingen en behandelingen om u zo goed mogelijk te blijven helpen.





Dringende hulp

Indien nodig, kan ik dan dringend mijn dokter spreken?


Jazeker, bij dringende gevallen zal de secretaresse u doorverbinden met een van de dokters. Als de situatie levensbedreigend is, neemt u best contact op met de noodcentrale op het nummer 112.




Waar vind ik de huisarts van wacht?


Op weekdagen kan u de dokter van wacht bereiken vanaf 19u tot 7u via het nummer 03 650 52 53. Tijdens het weekend en op feestdagen is de huisartsenwachtpost Noordrand geopend. Concreet wil dit zeggen vanaf vrijdag 19u tot maandag 8u. Deze is gelegen tegenover de spoedgevallen van AZ KLINA. U kan de wachtpost bereiken via hetzelfde telefoonnummer 03 650 52 53, maar u kan hier terecht zonder een afspraak te maken.





Praktijkwerking

Kan ik mijn dokter rechtstreeks telefonisch bereiken?


U kan bellen tijdens een van onze telefonische momenten om een arts direct te spreken. Voor een overzicht van de telefonische momenten klikt u hier.




Wat is een Globaal Medisch Dossier of GMD?


In het GMD houdt de huisarts zo compleet mogelijk je huidige en vroegere medische toestand bij. Dit GMD is belangrijk zodat er geen onderzoeken dubbel gedaan worden, zodat er geen allergieën gemist worden, en zodat er rekening met zoveel mogelijk factoren gehouden kan worden wanneer we zoeken naar een antwoord, of een behandeling. Het aandeel eigen kosten van een consultatie (REM-geld) is lager wanneer je naar een praktijk gaat waar je GMD geregistreerd is.




Maakt het voor de terugbetaling uit bij welke arts ik kom?


Nee, voor de terugbetaling maakt het niet uit bij welke arts u komt. Als uw GMD bij een van de artsen van paradocs staat, geniet u bij alle artsen van de verhoogde terugbetaling. Ook bij de HAIO




Wat breng ik mee naar de consultatie?


Neem altijd je identiteitskaart mee op consultatie. Voor kinderen die nog geen kids-ID hebben, brengt u best de ISI plus kaart mee.




Wat zijn de betaalmogelijkheden?


U kan bij iedereen in de praktijk betalen met de gsm. Bij de dokters kan u ook met uw bankkaart of creditcard betalen. Buitenlandse betaalkaarten worden geaccepteerd.




Waarom is een avondraadpleging duurder?


Vanaf 19u wordt er een supplement van 5 euro gerekend bij de dokters. Deze 5 euro krijgt u volledig terug van de mutualiteit, indien uw GMD geregistreerd staat in de praktijk.




Zijn jullie geconventioneerd?


Ja, alle dokters in onze praktijk werken geconventioneerd. Dit wilt zeggen dat we ons houden aan de officiële tarieven die overeengekomen zijn tussen artsen en ziekenfondsen, en rekenen nergens een supplement aan.




Passen jullie de derdebetalersregeling toe?


Ja, indien dit toegestaan is door de ziekenkas, of indien u in een financiële noodsituatie verkeert, zullen wij de derdebetalersregeling toepassen.




Moet ik regelmatig mijn bloed laten controleren?


We adviseren een regelmatige bloedcontrole bij mensen vanaf 50 jaar. Afhankelijk van je risicoprofiel, bepalen we de frequentie. Bij jonge mensen zijn bloedcontroles niet noodzakelijk. Dit gebeurt enkel op ons advies, bij klachten of problemen. Een bloedanalyse kost veel aan de maatschappij, dus we proberen hier verantwoord mee om te gaan. Je moet enkel nuchter zijn voor een bloedafname, als de suiker gecontroleerd moet worden.




Moet ik een doorverwijzing hebben voor een consultatie bij de paramedici?


Nee, je bent vrij om een afspraak te maken bij de paramedici. Je moet hiervoor geen patient zijn bij onze dokters.




Ik heb alleen een voorschrift nodig. Moet ik op consultatie komen?


Voorschriften en attesten maken we principieel alleen tijdens een consultatie. We proberen u voldoende voorschriften mee te geven, zodat u genoeg heeft tot de volgende consultatie. Mocht je toch een voorschrift vergeten zijn tijdens je laatste bezoek, mag u hiervoor bellen tijdens een van de telefonische momenten. Wanneer er hiervoor nog iets getest dient te worden kan het altijd zijn dat we u verzoeken om terug op consultatie te komen. Wij leggen dit dan klaar in een enveloppe - waarop je naam geschreven staat - in de hal.





© 2018  Paradocs