top of page
LG-LVarchitecten-dokterspraktijkS-Brecht_72dpi_watermerk-3_edited.jpg

Medisch Huis

 

Snel naar documenten en formulieren 

Forfaitair systeem


Begin 2024 schakelt onze praktijk over naar een forfaitair systeem. Heb je na het lezen van deze tekst nog vragen, aarzel dan niet om deze te stellen aan onze onthaalmedewerkers. 

Wat is het forfaitair systeem?


Het Medisch Huis, het ziekenfonds en de patiënt gaan een contract met elkaar aan. Hierna ontvangt het Medisch Huis maandelijks voor elke patiënt een forfait, of een vast bedrag van je ziekenfonds. Dit betekent dat als je je inschrijft je niet meer moet betalen voor raadplegingen en huisbezoeken door onze artsen of verpleegkundigen. Ook voor thuisverpleegkundige zorgen moet je als patiënt niets betalen. De enige voorwaarde is dat je bent aangesloten bij een ziekenfonds.

Maximaal inzetten op preventie en coachen naar een gezonde levensstijl

De reden dat we deze beslissing genomen hebben, is omdat dit systeem meer mogelijkheden biedt om samen te werken met een groter team van praktijkverpleegkundigen en onthaalmedewerkers.

We evolueren naar een geneeskunde die meer inzet op preventie en het coachen naar een gezonde levensstijl. Om dit te kunnen doen, hebben we de hulp nodig van verpleegkundigen die hiervoor speciaal opgeleid zijn. Op deze manier creëren we een betere beschikbaarheid, en kunnen we ook meer proactief te werk gaan onder vorm van praktijkprojecten.


We begrijpen dat dit een aanpassing vraagt, maar we zijn ervan overtuigd dat we op deze manier betere zorg zullen kunnen bieden.

 

Inschrijven


Je kan je inschrijven via een formulier dat je in ons Medisch Huis kan vragen of hier kan downloaden. Je bezorgt het ons via e-mail, via de brievenbus, of je geeft het af aan ons onthaal. Door in te schrijven, engageer je je om steeds het Medisch Huis te contacteren wanneer je een huisarts of (thuis)verpleegkundige nodig hebt.


Wanneer je een huisarts of verpleegkundige consulteert binnen de niet-terugbetalingszone*, die niet verbonden is aan ons Medisch Huis, moet je dit zelf betalen zonder tussenkomst van het ziekenfonds. Heb je echter een dringend medisch probleem buiten onze openingsuren, of bevind je je ver weg? In dat geval kan je wel een andere zorgverlener raadplegen, en zullen we je de kost van de consultatie (zonder het remgeld) terugbetalen. 

*De zone van niet terugbetaling is de actieradius van het Medisch Huis waarbij je - enkel indien uitgevoerd op voorschrift van medisch huis/buiten de openingsuren - een terugbetaling krijgt.

 


Uitschrijven


Je kan je steeds gratis terug uitschrijven door het invullen van een uitschrijfformulier dat je gaat kunnen vinden op de website, of vragen aan ons onthaal. De uitschrijving is administratief in orde vanaf de maand daaropvolgend.

Wie zijn we?

 

Dr. Richard Demmers
Dr. Sonja Saison
Dr. Dieter Goris
Dr. Katrien Joris


Praktijkverpleegkundigen

Lotte Vermeyen

Jessica Aernouts


Onthaalmedewerker
Stephanie Verlinden

Jenke Bervoets

Praktische informatie

Het Medisch Huis is geopend van maandag tot vrijdag vanaf 8u tot 19u. We werken enkel op afspraak. Om een afspraak te maken, mag je bellen naar 03 291 02 20. We zijn alle werkdagen bereikbaar tussen 7u en 19u. Gelieve te vermelden of het om een dringend probleem gaat.

 


Wachtdienst

Deze is enkel bedoeld voor zaken die niet kunnen wachten tot je eigen huisarts terug bereikbaar is. Na 19u en tijdens het weekend bel je naar 03 650 52 53. Tijdens het weekend en op feestdagen kan je terecht bij de huisartsenwachtpost Noordrand te AZ Klina Brasschaat.

Praktijkverpleegkundigen


Net zoals bij de dokters, kan je online of telefonisch een afspraak maken bij Lotte en Jessica. Je kan bij hen terecht voor technische handelingen zoals bloedafnames, wondzorg, oren uitspuiten, wratjes bevriezen, afname van een hartfilmpje, verwijderen van hechtingen of nietjes, vaccinaties of inspuitingen, etc. Daarnaast doen ze ook opvolging van chronische zorg, zoals diabetes, astma, COPD, nierlijden, etc.

Thuisverpleegkundige zorgen


Ook wanneer je zorg aan huis nodig hebt, contacteer je ons, en kunnen we de thuisverpleegkundige zorg voor je organiseren en opvolgen. De thuisverpleegkundigen zijn dag en nacht bereikbaar, 7 dagen op 7.
Indien je na een ziekenhuisopname, of op vraag van een arts, verpleegkundige zorgen in het Medisch Huis of thuis nodig hebt, kunnen we dit voor jou regelen. Je moet hiervoor zelf niets te betalen.

Consultaties

We werken enkel op afspraak. Geef duidelijk je klachten vooraf aan, zo kunnen we voldoende tijd voor je inplannen. Indien je meerdere vragen hebt, of met meerdere personen komt, maak je best een dubbele afspraak.

Huisbezoeken


We komen enkel aan huis bij patiënten die zich om medische redenen niet kunnen verplaatsen. Op de praktijk zelf zijn er betere mogelijkheden voor onderzoek en behandeling. Een huisbezoek vraag je telefonisch aan voor 10u. Indien nodig komt de huisarts dezelfde dag nog bij je langs.

Vragen of suggesties?


Heb je suggesties om onze praktijkwerking te verbeteren? Laat het ons weten.

Heb je nog meer vragen? Kijk in onderstaande FAQ om te zien of je vraag daar misschien beantwoord wordt. 

 
 
 
  • Hoe maak ik een afspraak?
    Je kan online of telefonisch een afspraak maken via het nummer 03 291 02 20.
  • Ik kan mijn afspraak niet nakomen! Wat nu?
    Geen probleem. We vragen om uw afspraak zo snel mogelijk te annuleren. Voor een afspraak bij de paramedici, vragen we om dit ten laatste 24u op voorhand te doen. Als u zich hier niet aan houdt, behouden de paramedici het recht om hiervoor compensatie te vragen.
  • Ik heb een dokter nodig, maar ik kan niet tot de praktijk komen."
    Indien u echt niet in staat bent om tot de praktijk te komen kan u een huisbezoek aanvragen. Omdat dit voor ons extra tijd en planning vraagt, vragen we u om de huisbezoeken ten laatste om 11u door te geven.
  • Het zou handiger zijn als jullie aan huis komen in plaats van dat ik me moet verplaatsen. Kan dit?
    Een huisbezoek kost ons veel meer tijd, en een thuissituatie is geen ideale omgeving voor medische onderzoeken en behandelingen. We doen daarom ook geen huisbezoeken om andere redenen dan medische noodzaak. Op die manier houden we de wachttijden voor iedereen beperkt, en kunnen er zoveel mogelijk mensen de beste zorgen ontvangen.
  • Sinds wanneer bestaat de praktijk?
    De praktijk werd gebouwd en opgestart door Dr. Sonja Saison en Dr. Dieter Goris. We openden de deuren op 1 maart 2015.
  • Is er een secretariaat?
    Onze medisch secretaresse Stephanie Verlinden ontvangt u in de praktijk op elke weekdag tussen 8u00 en 15u. Op woensdag tot 12u30. ​ Ze neemt de telefoon aan, helpt ons met administratieve taken en praktijkorganisatie. Als u een vraag hebt, mag u zich altijd tot haar wenden. Ze vormt een belangrijke schakel in onze praktijk. ​ Wanneer Stephanie niet aanwezig is, werken we samen met een telesecretariaat. Dit secretariaat op afstand, zal u te woord staan om een afspraak te maken, of om u door te schakelen in dringende gevallen.
  • Tussen welke uren is de praktijk bereikbaar?
    We zijn telefonisch bereikbaar op elke weekdag tussen 7u en 19u. Tijdens de belmomenten, zal u direct bij een van de dokters terecht komen.
  • Hebben jullie een parking?
    We hebben een ruime parking aan de praktijk, die u mag gebruiken tijdens uw bezoek aan de praktijk. We hebben ook een parking die toegankelijk is voor mindervaliden.
  • Wat zijn de openingstijden van de praktijk?
    De praktijk is open op elke weekdag tussen 8u00 en 19u. Als een dokter of paramedicus avondconsultatie heeft, zal de praktijk geopend blijven tot de laatste persoon vertrekt.
  • Wanneer is het het rustigste?
    Maandag is het gewoonlijk erg druk op de praktijk, en proberen we zoveel mogelijk te reserveren voor dringende consultaties. Indien je probleem kan wachten tot de volgende dag, vragen we u om op een andere dag te komen, zodat mensen met een dringend probleem kunnen geholpen worden. In het algemeen geldt, hoe later op de week, hoe rustiger.
  • Wat is een HAIO?
    HAIO staat voor HuisArts In Opleiding. Een HAIO is een afgestudeerde dokter, die zich gedurende drie jaar specialiseert in de huisartsgeneeskunde.
  • Werkt de HAIO zelfstandig?
    Ja, een HAIO kan zelfstandig werken. Indien onze HAIO vragen heeft, dan is er altijd een van de vaste huisartsen beschikbaar om de HAIO met woord en/of daad bij te staan.
  • Wie zijn de opleiders in de praktijk?
    Dr. Dieter Goris, Dr. Sonja Saison en Dr. Richard Demmers zijn door het ICHO erkende praktijkopleiders. In de praktijk zorgen alle vaste artsen voor een goede begeleiding van de HAIO.
  • Wat is een stagiair?
    Een stagiair is een student geneeskunde die nog niet is afgestudeerd, en een beperkte periode meeloopt en meewerkt in de praktijk om ervaring op te doen. Stagiairs worden ten alle tijden gesuperviseerd. Indien u niet wenst dat er een stagair aanwezig is bij het consult mag u dit altijd melden.
  • Hoe zit het met het beroepsgeheim van een stagiair?
    Een stagiair is verbonden aan hetzelfde beroepsgeheim gebonden als een dokter. Alles wat besproken wordt tijdens een consultatie, zal vertrouwelijk behandeld worden.
  • Volgen de vaste dokters ook bijscholingen?
    Jazeker, een dokter is nooit klaar met leren. Wij volgen op regelmatige basis bijscholingen om ons up to date te houden over de nieuwste aanbevelingen en behandelingen om u zo goed mogelijk te blijven helpen.
  • Indien nodig, kan ik dan dringend mijn dokter spreken?"
    Jazeker, bij dringende gevallen zal de secretaresse u doorverbinden met een van de dokters. Als de situatie levensbedreigend is, neemt u best contact op met de noodcentrale op het nummer 112.
  • Waar vind ik de huisarts van wacht?
    Op weekdagen kan u de dokter van wacht bereiken vanaf 19u tot 7u via het nummer 03 650 52 53. Tijdens het weekend en op feestdagen is de huisartsenwachtpost Noordrand geopend. Concreet wil dit zeggen vanaf vrijdag 19u tot maandag 8u. Deze is gelegen tegenover de spoedgevallen van AZ KLINA. U kan de wachtpost bereiken via hetzelfde telefoonnummer 03 650 52 53, maar u kan hier terecht zonder een afspraak te maken.
  • Kan ik mijn dokter rechtstreeks telefonisch bereiken?
    U kan bellen tijdens een van onze telefonische momenten om een arts direct te spreken. Voor een overzicht van de telefonische momenten klikt u hier.
  • Wat is een Globaal Medisch Dossier of GMD?
    In het GMD houdt de huisarts zo compleet mogelijk je huidige en vroegere medische toestand bij. Dit GMD is belangrijk zodat er geen onderzoeken dubbel gedaan worden, zodat er geen allergieën gemist worden, en zodat er rekening met zoveel mogelijk factoren gehouden kan worden wanneer we zoeken naar een antwoord, of een behandeling. Het aandeel eigen kosten van een consultatie (REM-geld) is lager wanneer je naar een praktijk gaat waar je GMD geregistreerd is.
  • Maakt het voor de terugbetaling uit bij welke arts ik kom?
    Nee, voor de terugbetaling maakt het niet uit bij welke arts u komt. Als uw GMD bij een van de artsen van paradocs staat, geniet u bij alle artsen van de verhoogde terugbetaling. Ook bij de HAIO
  • Wat breng ik mee naar de consultatie?
    Neem altijd je identiteitskaart mee op consultatie. Voor kinderen die nog geen kids-ID hebben, brengt u best de ISI plus kaart mee.
  • Wat zijn de betaalmogelijkheden?
    U kan bij iedereen in de praktijk betalen met de gsm. Bij de dokters kan u ook met uw bankkaart of creditcard betalen. Buitenlandse betaalkaarten worden geaccepteerd.
  • Waarom is een avondraadpleging duurder?
    Vanaf 19u wordt er een supplement van 4 euro gerekend bij de dokters. Deze 4 euro krijgt u volledig terug van de mutualiteit, indien uw GMD geregistreerd staat in de praktijk.
  • Zijn jullie geconventioneerd?
    Ja, alle dokters in onze praktijk werken geconventioneerd. Dit wilt zeggen dat we ons houden aan de officiële tarieven die overeengekomen zijn tussen artsen en ziekenfondsen, en rekenen nergens een supplement aan.
  • Passen jullie de derdebetalersregeling toe?
    Ja, indien dit toegestaan is door de ziekenkas, of indien u in een financiële noodsituatie verkeert, zullen wij de derdebetalersregeling toepassen.
  • Moet ik regelmatig mijn bloed laten controleren?
    We adviseren een regelmatige bloedcontrole bij mensen vanaf 50 jaar. Afhankelijk van je risicoprofiel, bepalen we de frequentie. Bij jonge mensen zijn bloedcontroles niet noodzakelijk. Dit gebeurt enkel op ons advies, bij klachten of problemen. Een bloedanalyse kost veel aan de maatschappij, dus we proberen hier verantwoord mee om te gaan. Je moet enkel nuchter zijn voor een bloedafname, als de suiker gecontroleerd moet worden.
  • Moet ik een doorverwijzing hebben voor een consultatie bij de paramedici?
    Nee, je bent vrij om een afspraak te maken bij de paramedici. Je moet hiervoor geen patient zijn bij onze dokters.
bottom of page